Atelier de creaţie nr. 1
Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
-Abia când auzi clopotul Mitropoliei îşi aminti că e noaptea de înviere. şi deodată i se păru nefirească ploaia care îl întâmpinase de cum ieşise din gară şi care ameninţa să de¬vină torenţială. înainta grăbit, sub umbrelă, adus din umeri, cu privirile plecate, căutând să evite şuvoaiele. Fără să-şi dea seama, începu să alerge, apropiindu-şi umbrela de piept, ca o pavăză. Dar după vreo douăzeci de metri zări aprinzându-se semnalul roşu şi trebui să se oprească. Aştepta ner¬vos, săltând, înălţându-se în vârful pantofilor, schimbându-şi mereu locul, privind consternat băltoacele care, la câţiva paşi în faţa lui, acopereau în bună parte bulevardul. Ochiul roşu se stinse, şi în clipa următoare îl orbi, zguduindu-l, explo¬zia luminii albe, incandescente. Parcă ar fi fost aspirat de un ciclon fierbinte izbucnit, în chip neînţeles, chiar în creşte¬tul capului. „A trăsnit pe aproape", îşi spuse clipind cu greu ca să-şi dezlipească pleoapele. Nu înţelegea de ce strânge cu atâta putere mânerul umbrelei. Ploaia îl lovea sălbătecită, din toate părţile deodată, şi totuşi nu simţea nimic. Atunci auzi din nou clopotul Mitropoliei, şi toate celelalte clopote, şi, foarte aproape de el, un altul, zbătându-se singuratec, dez¬nădăjduit. „M-am speriat" îşi spuse, şi începu să tremure. E din cauza apei, înţelese câteva clipe în urmă, dându-şi sea¬ma că zace întins în băltoaca din marginea trotuarului. „M-a luat cu frig..."
- Am văzut când l-a lovit trăsnetul, auzi aceeaşi voce gâfâită de bărbat speriat. Nu ştiu dacă mai trăieşte. Mă uitam într-acolo, că era chiar sub semafor, şi l-am văzut cum s-a aprins de sus până jos, cum i s-au aprins, în aceeaşi clipă, umbrela, şi pălăria, şi hainele. Dacă n-ar fi fost ploaia, ar fi ars ca o torţă... Nu ştiu dacă mai trăieşte.
- şi chiar dacă mai trăieşte, ce-o să facem cu el? Era o voce depărtată, obosită, şi, i se părea, amară.
- Cine ştie ce păcate o fi având, să-l trăsnească Dum¬nezeu chiar în noaptea de înviere, şi chiar în spatele bise¬ricii... Să vedem ce-o spune internul de serviciu, adăugă după o pauză.
I se părea curios că nu simte nimic, că, de fapt, nu-şi mai simţea trupul. ştia, din convorbirile celor de lângă el, că fu¬sese transportat. Dar cum îl transportaseră? în braţe, pe o targă, într-un cărucior?
- Nu cred că are vreo şansă, auzi, târziu, o altă voce, tot atât de depărtată. Nu i-a rămas un singur centimetru de pie¬le neatins. Nu înţeleg cum mai trăieşte. Normal ar fi fost...
Cerinţă: Realizează o compunere de o pagina care să aibă ca introducere fragmentul de mai sus.
Atelier de creaţie nr.2
I. Structura compoziţională a nuvelei
1. Nuvela fantastică La ţigănci, Mircea Eliade conţine opt episoade, despărţite grafic, în număr de opt, constituind etape distincte ale aventurii lui Gavrilescu, perfect simetric organizate. Descoperă aceste opt episoade prin completarea tabelului de mai jos:
Episoadele | Planul real, ireal | Text – suport |
I. - | | în tramvai, caldura era încinsă, înăbuşitoare. Traversând grăbit coridorul îşi spuse: "Eşti un om cu noroc, Gavrilescule!" Zărise un loc liber, lângă o fereastră deschisă, la celălalt capăt al vagonului. |
II. - III. - IV. - | | a. Atâţia ani trecuse cu tramvaiul prin faţa acestei grădini, fără să aibă o singură dată curiozitatea să se coboare şi s-o privească îndeaproape...
b. şi deodată se trezi în faţa porţii, şi acolo, parcă ascunsă de mult, pândindu-l, îi ieşi în faţă o fată tânără, frumoasă şi foarte oacheşă, cu salbă de cercei mari de aur.
Apucându-l de braţ, îl întrebă în şoaptă:
— Poftiţi la ţigănci?... |
V. - VI. - VII. - | | a. — Pe cine căutaţi dumneavoastră, domnule?
— Pe Mme Voitinovici. Eu sunt Gavrilescu, profesorul de pian al Otiliei. N-am avut plăcerea să vă întâlnesc, adaugă politicos.
— Aţi greşit adresa, spuse femeia. Aici e numărul 18.
b. — Va să zică a plecat în Germania, spuse Gavrilescu visător. A plecat de mult?
— De mult, de mult. La câteva luni după ce a dispărut Gavrilescu. La toamna se împlinesc 12 ani. A scris şi în ziare.
|
VIII. - | | Gavrilescu o privea adânc, concentrat. „Hildegard, începu el târziu. Se întâmplă ceva cu mine, şi nu ştiu ce. Dacă nu te-aş fi auzit vorbind cu birjarul, aş crede că visez..." Fata întoarse capul spre el şi-i zâmbi: „Toţi visăm, spuse. Aşa începe. Ca într-un vis." |
Atelier de creaţie nr. 3
* Sunt curios(curioasă) să
aflu _______________
___________________
* Cînd_______________
___________________
__________________?
* Povesteşte-mi despre__
__________________
|
* Relatează întîmplarea
cu ________________
___________________
___________________
* De ce ______________
___________________?
* Ce s-a întîmplat ____________________
|
* Ce ai făcut atunci cînd _____________________
_____________________
____________________?
* Cum ai ieşit din
încurcătură atunci cînd
______________________
______________________
*Aş vrea să te întreb ____________________?
|
Cerinţă: Pornind de la schema de mai sus, generaţi cât mai multe întrebări (la care să puteţi da şi răspunsuri) legate de textele studiate.
Atelier de creaţie nr. 5
1. Acvariul impresiilor: Completaţi spaţiile punctate cu substantive potrivite sentimentelor tale faţă de personaj, selectate din acvariul impresiilor:
a).................
b).................
c).................
d).................
(uimire, nedumerire, dispreţ, milă, indiferenţă, amuzament)
2. Diagrama Venn – Cerinţă: Realizaţi o comparaţie între “La ţigănci" de Mircea Eliade şi “Sărmanul Dionis" de Mihai Eminescu.
Cerinţă: Alegeţi din lista cuvintelor de mai jos, cinci cuvinte care să reprezinte elemente ale profanului şi poziţionaţi-le în cercul din stânga ecranului şi cinci cuvinte care să reprezinte elemente ale sacrului pe care să le plasaţi în partea dreaptă.
1. Gavrilescu călătoreşte cu tramvaiul;
2. Prezenţa taxatorului în tramvai;
3. Dialogul din tramvai;
4. Bordeiul ţigăncilor;
5. Uitarea servietei cu partituri;
6. Căsătorit cu Elsa;
7. Baba;
8. Predă lecţii de pian;
9. Timpul ireversibil;
10. Timpul reversibil;
11. Birjarul;
12. Bucureştiul;
13. Umbra;
14. Nucul.
Alege o posibilă zodie pentru unul dintre personajele din textele fantastice studiate (Gavrilescu, Dionis, Aliman) , şi argumentează.
Berbec
Trăsături:
Plin de iniţiativă
Dinamic
Hotărât
Egoist
Extremist
Neortodox
Capricios
Valoare: idealism
Pericol: egoism
|
Peşti
Trăsături:
Altruist
Filantropic
Compătimitor
Adaptabil
Supersensibil
Credul
Risipitor
Capricios
Valoare: flexibilitate
Pericol: autocompătimire
|
Vărsător
Vărsător
Trăsături:
Omenos
Meditativ
Onorabil
Altruist
Excentric
Lipsit de simţ practic
De neînduplecat
Valoare: zelos
Pericol: fanatism
|
Rac
Trăsături:
Intuitiv
Analitic
Sociabil
Hipersensibil
Ostentativ
Susceptibil
Metodic
Valoare: sensibilitate
Pericol: nesiguranţă
|
Gemeni
Trăsături:
Multilateral
Altruist
Magnetic
Perspicace
Capricios
Ambiguu
Neliniştit
Valoare: deştept
Pericol: împrăştiat
|
Taur
Trăsături:
Tenace
Stoic
Prudent
Inflexibil
Convenţional
încăpăţânat
Rigid
Valoare: hotărâre
Pericol: posesiv
|
Balanţă
Trăsături:
Intuitiv
Logic
Estetic
Temperat
Autocompătimitor
Indolent
Indecis
Valoare: diplomaţie
Pericol: autocompătimire
|
Fecioară
Trăsături:
Perfecţionist
Obiectiv
Analitic
încăpăţânat
Precaut
Indecis
Modest
Valoare: capacitate analitică
Pericol: hipercriticism
|
Leu
Trăsături:
Optimist
Vivace
Ambidextru
Arogant
Opulent
Ostentativ
Impetuos
Valoare: magnetism
Pericol: egoism
|
Capricorn
Trăsături:
Diplomatic
Pragmatic
Profund
întreprinzător
Avar
Egoist
Materialist
Carierist
Valoare: ambiţie
Pericol: rigiditate
|
Săgetător
Trăsături:
Neinteresant
Idealist
Profetic
Compătimitor
Risipitor
încăpîţânat
Lipsit de tact
De neîncredere
Valoare: viziune
Pericol: împrăştiat
|
Scorpion
Trăsături:
Tenace
întreprinzător
Pasionat
Ager
Arogant
Senzual
Nemilos
Sarcastic
Valoare: scop
Pericol: nemilos
|
Identificaţi temperamentul lui Dionis şi argumentaţi: temperament coleric, sangvinic, flegmatic, melancolic
II. Alegeţi valoarea care credeţi că îl călăuzeşte Gavrilescu, apoi pe a voastră. Motivaţi (Ruleta)
TEME, MOTIVE în Sărmanul Dionis, Mihai Eminescu
1. Interpretează următoarele teme şi motive la modul general, arată cum sunt ele prezente în Sărmanul Dionis, Mihai Eminescu:
a. tema transmigraţiei sufletelor (a metempsihozei)
............................
b. soarta tragică a omului superior, a omului de geniu
............................
c. călătoria miraculoasă
............................
d. pactul cu diavolul
............................
e. tema Secretului interzis
............................
f. consemnul fantastic (cartea)
............................
ambiţia luciferică
............................
motivul dublului
............................
g. motivul visului
............................
Adaugă altele, găsite de tine!
............................